Hondenschool

maart 24, 2011 § 14 reacties

Bijna een jaar geleden ontdekten Valéas en ik het plezier van het clickeren…

Ik leerde hem met tips van vrienden vlot allerhande nieuwe taakjes aan. Ik miste echter de basis van het clickeren, die kleine hondse dingen waar elke baas en hond mee beginnen…

Ik maakte een tijdje terug volgende analyse: de hulphond bestaat uit hulp en hond. Het is een hond met alle haren, brokken, water, vaccins, gehijg, kwijl, wandelingen, kattenkwaad inbegrepen. Die hond kent echter allerhande taken die hem tot een enorm grote hulp maken. De hulp komt echter niet zonder de hond…

Valéas is een prima hulp, een schitterende hulp, een uitmuntende hulp! De voorbije jaren leerde hij zo snel zoveel taakjes bij, wat mij super trots, blij en (samen met Valéas) onafhankelijk maakt. Ik wil echter nog wat werken aan die typische hond-dingen… Ontspannen meewandelen met de baas, op de baas vertrouwen, een goeie band hebben met de baas… Al die dingen die ik hier al eerder opschreef. Kortom eerder zo’n blik dan zo’n blik.

Sinds enkele weken gaan we naar de hondenschool. We gingen agility leren zoals voorgenomen. Op aanraden van de trainers startten we bij de basis: zo leerden we hun manier van trainen, gebaseerd op de Gaus-manier, met de clicker. Toen ik het doel van die tien lessen las – aandachtsoefeningen , zitten en wachten, liggen en blijven en ontspannen volgen aan de knie – was ik verkocht. Tien lessen vol handvaten hoe ik Valéas’ de basis hondse dingen op een relaxte manier kan bijschaven volgens de methode die hem zo goed ligt.

Ondertussen kijkt Valéas me in de ogen, volgt hij ontspannen aan de leiband op de plaatsen waar we oefenden, doet Valéas een ontroerend enthousiaste komhier na mooi zitten wachten ook al zitten vijf andere honden in dezelfde zaal, volgt hij me tijdens het blijven liggen en heb ik opnieuw een massa energie en doorzettingsvermogen om dit te gaan uitbreiden naar altijd en overal!

Morgen hebben we examen… Duimen jullie?
Ik hoop dat we door mogen naar de volgende lessenreeks richting een harmonieus samenwerkend agility-koppel. Geef toe, Valéas zonder leiband, honden in de buurt negerend, luisterend naar mijn instructies, vliegend over obstakels… Volgens mij het summum van baas-hond samenwerking. Ooit komen hier zo’n filmpjes van een apetrots baasje en een dolgelukkige Valéas die samen sporten, samen aan para-agility doen. We gaan ervoor!

Getagd: , , , ,

§ 14 Reacties op Hondenschool

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Hondenschool voor Hulphond Valéas.

Meta

