Valéas speelt met mijn voeten

februari 14, 2011 § 15 reacties

Sommigen onder jullie zagen het al in real life toen ik bezig was het aan Valéas aan te leren en later het te perfectioneren. Nu hij het zonder boe of ba overal uitvoert, maakten we er nu ook een kort filmpje van. 😀

Hier (na 25 seconden) zag ik hoe hulphond Wessel het doet, hier (na 2 minuten en 30 seconden) hoe hulphond Charlie het doet. Dit moest en zou ons ook lukken. 8) We gingen verwoed aan de slag met de clicker en de targetstick (a.k.a. mijn krabbertje). Eerst leerde ik Valéas het topje van de krabber aan te raken. Vervolgens moest hij het topje aanraken, waar het zich ook bevond. Dan stak ik het tussen mijn knieën, achter mijn kuit. Door wat te krabben aan mijn beensteun, vond hij het en raakte het ook daar aan. Hij wou echter maar niet hard genoeg duwen tegen mijn kuit zodat mijn ene voet over de andere ging… 😦 😡
Plots had hij een idee 💡 : hij wipte mijn been en voet omhoog door met zijn neus onder mijn knieholte te duwen! 😀 Mijn voet stond zo perfect op mijn voetplank, iets wat ik tot nu toe altijd aan iemand moest vragen… 😀 😀 😀

Na wat inoefenen was dit commando een gewoonte: ik vraag het hem al meer dan tien keer per dag omdat ik het nodig heb… Mijn rechtervoet kan ik zelf verzetten, de linker kan ik enkel van de voetplank schuifelen. Ik heb dus steeds hulp nodig om mijn voet terug mooi in het midden van mijn voetplank te plaatsen.

Het kruisen van mijn voeten lukte echter nog steeds niet… 😕 Onlangs kwam trainster Annelies en stagaire Tinne van vzw Hachiko op nazorg. Het is de afspraak dat Hachiko elk koppel eens om de zes maanden ziet voor een nazorg. Deze kan doorgaan in het Hachiko trainingscentrum, bij het koppel thuis of op locatie, in groep of individueel, kort of uitgebreid. Men checkt of alles goed gaat met ons, of de band nog goed zit, of de gezondheid, het gewicht, de vaccins, de ontworming en ontvlooiing en de vacht van de hulphond in orde zijn. Soms gebeurt dit na een demonstratie waar het koppel samen met een trainer naartoe trekt, soms bereidde de trainer enkele kleine oefeningen voor in het centrum om ons coöperatief brein uit te dagen, soms vraagt de trainer enkele kleine oefeningen thuis. Daarna volgt een babbel om te polsen of er zaken zijn die mislopen, of de hulphond recent ergens geweigerd werd, of iemand in de buurt zijn handen niet thuis kan houden of het baasje iets liever anders had gezien, enzovoort. Wij – en hopelijk vele andere koppels – gebruiken dat moment om de trainers hulp te vragen bij allerhande zaken die ons zelf niet lukken. :mrgreen: Dat is net de meerwaarde van de nazorg! Oefen ik juist op het trekken aan de riem afleren met de clicker? Valéas opent die deur niet graag meer, hebben jullie tips, kunnen jullie het al beginnen ombuigen? Ik zou graag dit of dat aanleren maar ik weet niet hoe te beginnen of ik zit vast op die stap.
Trainster Annelies hielp laatst onder meer om ons over de drempel heen bij het kruisen van mijn voeten. Haar aanstekelijk enthousiasme gecombineerd met het feit dat zij met haar handen hem kon sturen bij het spelen met mijn voeten, maakten dat mijn voet plots over de andere terechtkwam! 😀 Eens hij het enkele keren goed had gedaan, konden we weer verder. 😀 Sinds kort zit ook die taak al in zijn kopje gebakken! 😀

Getagd: , , , ,

§ 15 Reacties op Valéas speelt met mijn voeten

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Valéas speelt met mijn voeten voor Hulphond Valéas.

Meta

