Vlot aan- en aflijnen

januari 17, 2011 § 12 reacties

Twee weekends op rij prachtig weer, meer moeten we niet hebben! Vorige zondag maakten papa, mama, Eiko, Valéas en ik een grote toer in het dorp. Onderweg moeten we enkele keren een iets drukkere straat oversteken waar ik Valéas best even aanlijn. Vorige week zat ik telkens te sukkelen met het vinden van de ring aan zijn halsband en het vastklikken van de leiband aan die ring. Op een bepaald moment had ik me zo moeten inspannen om de leiband vast te maken, dat ik nadien gewoon zijn leiband liet vallen. Niet handig…

Op verschillende filmpjes zoals hier zag ik dat de hulphond zichzelf aan- en aflijnt… Ook enkele hulphonden van onze school kunnen dit vlot omdat hun baasje dit moeilijk kan. Bovendien kent elke hulphond van vzw Hachiko standaard het commando om zijn hoofd door een halsband of harnas te steken, en terug te trekken. En plots zag ik het licht! Dat zou ik Valéas ook leren: zichzelf vlot aan- en aflijnen!

Twee jaar geleden maakte papa voor mij een korte jachtlijn. Een jachtlijn is een halsband en leiband in één stuk. De jachtlijnen in de winkel zijn echter een stuk te lang voor ons daar ik een stuk lager zit dan een stappend baasje. Papa maakte mij dus twee korte jachtlijnen van zeiltouw, een ring, 3 cm naaien en enkele knopen! Hier zie je een close-up van een van de twee identieke jachtlijnen.

Youssef and Valéas

Zondag maakte zus de jachtlijn vast aan de armleuning van mijn rolstoel met een d’sluiting en Valéas lijnde zich met wat sturing en hulp van mij, netjes aan. Zo vertrokken we samen alleen op wandeling! Onderweg verliep het aan- en aflijnen vlot, natuurlijk telkens in ruil voor een brokje dat hij sowieso krijgt omdat hij de hele wijde wereld vergat en 100% voor mij ging – kortom mooi kwam als ik hem riep! Mijn modderzwijn is de max! Ook al hangt hij het soms uit…

Vandaag hebben we hier verder op geoefend en het gaat héél vlot! Ik ben héél trots! Nadien heb ik ook een deeltje van zijn rosse haren geborsteld en Valéas bleef de hele tijd braafjes staan kwispelen met zijn blinkende kraaloogjes… Valéas stond ja, want Juliet heeft weer de halfhoogslaper bezet.

Update: Mireille vroeg hoe ik dat dan héél precies deed.
Aanlijnen: ik houd de lijn vast ter hoogte van de ring zoals een leeuwentemmer een hoepel vasthoudt. En Valéas steekt er dan zijn hoofd door zoals een leeuw er volledig door springt. De lijn is wel gemaakt van stevig zeiltouw zodat de lus vlot open staat.

Cartoon leeuwentemster

Aflijnen: ik houd de leiband op dezelfde plek vast en trek hem wat naar voor, bijna over zijn ene oor. Valéas trekt vervolgens op commando zijn hoofd er achteruit terug uit.

§ 12 Reacties op Vlot aan- en aflijnen

  • Koen schreef:

    Alweer een handigheidje die heel erg veel hulp brengt he, hoera voor de inventiviteit!

  • Marcha en Spot schreef:

    Zo is het een stuk makkelijker he als Valeas zelf meehelpt. Spot steekt ook op commando haar kop door de halsband. Het is wel een idee om ook het aflijnen een commando te geven! Zo kom je weer op ideetjes hé 🙂

  • brigitte schreef:

    hé heel fijn voor jullie dat het zo goed vlot 🙂

  • Saskia en Yunah schreef:

    Yunah steekt ook op commando (collier) zelf d’r kop door een halsband, tuig of wat dan ook. Er uittrekken doet ze ook. Zit volgens mij, standaard bij de PSD opleiding in en is, inderdaad heel erg handig 😀

    Maar knap weer van heer Valeas dat hij het allemaal zo vlotjes onder knie heeft 😀

    Sas en Yunah 🙂

    • Daphné schreef:

      Ja saskia, hier knal hetzelfde, alleen had ik het nog niet zo frequent gebruikt, en dit vragen na even loslopen, dollen, duiken, poedelen, … is toch nog een uitdaging. Daarmee dat ik het een stukje vlotter wil laten gaan, gerichter, meer ingebakken 😉

      Alle Hachiko honden kunnen het, maar sommige moeten het véél vaker doen dan anderen, en bij die is het dus meer routine.

      🙂

      Groetjes,

      Daphné

  • Fenne schreef:

    ziet er anders wel een handige lijn uit!
    bij Eclips is de collier nog niet helemaal ingebakken. Ze blijft meestal heel stil staan, maar haar kopje zelf in een uit doet ze nog niet.

    • Daphné schreef:

      De truuk is om met een koekje (of gewoon met je hand) haar hoofd door de lus te leiden en dan te belonen “flinke collier” en koekje of knuffel uit je hand te geven.

      Hier blijft Valéas het koekje krijgen omdat hij zo flink terugkomt vanuit velden, beken en modderplassen en dan nog zichzelf aanlijnt ook…

  • Rienke en Zoogle schreef:

    Ook bij hulphond Nederland zit het zelfstandig aan- en aflijnen standaard in het commando-pakket. Dressed (aanlijnen),Back (aflijnen) Erg handig. Valeas is een snelle leerling!

    Rienke en Zoogle

  • ramona1981 schreef:

    Sinds Yosca haar blauwe halsband verloren gedaan heeft, gebruiken we de slipketting terug en dus ook ’t commando “collier”. Ze is ’t nog niet vergeten en doet ’t nog graag ook. 😉

  • Maggy schreef:

    Dat systeem zou voor mij ook veel handiger zijn, nu ist echt sukkelen om het los te krijgen zeker als men handen koud hebben of ik een dikke jas aanheb.

    Heb wel de indruk dat die hulphonden van Nederland veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer kunnen dan de onze, ale ja of wel heb ik ene die weinig kan. Ookal kan hij vele dingen.

    • Daphné schreef:

      Maggy, dit is gewoon hoe je het bekijkt en waarvoor je de bestaande commando’s allemaal gebruikt en hoe je ze combineert. Ze kennen quasi dezelfde reeks commando’s, soms iets verder of minder ver ingeoefend.

      Zo’n leiband “retrieverlijn” of “jachtlijn” is quasi overal te koop en makkelijk te maken.

  • […] Op die laatste foto zie je duidelijk Valéas’ ‘nieuwe’ jachtlijn. […]

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Vlot aan- en aflijnen voor Hulphond Valéas.

Meta

