Zonder poten, mét tanden!

oktober 21, 2010 § 17 reacties

We zijn al een tijdje aan het oefenen op een nieuwe taak: deuren die normaal geopend worden met opspringen op de klink, openen met het touw naar beneden trekken en duwen met de neus. Hulphond Indy kan het, dus moet het ons ook lukken! 😀 Een lieve vriendin gaf ons vele tips waarmee we aan de slag gingen, waarvoor dank. Voor de operatie was het ons al enkele keren gelukt, echter Valéas euro was nog niet gevallen 😡 …

Nu moet Valéas veel vaker deuren openen omdat ik eigenlijk aan geen enkele klink meer kan sinds de operatie. Als hij of Eiko moet plassen of Juliet wil graag binnen, sprong hij op commando op de deurklink om de deur te openen. 🙂 Eens iedereen weer binnen was, trok hij de deur dicht aan het touw. Alhoewel Valéas héél mooi op de klink mikt, komen zijn nagels toch af en toe tegen de witte deur terecht, wat toch subtiele sporen naliet… 😦 Daarom probeerde ik of hij de deur ook anders open zou krijgen, zoals we reeds hadden geoefend een poosje terug.

De truc zit hem in de plaatsing van de hond! Een deur dichttrekken gaat het vlotst als hij recht op de deur kijkt. Op die manier kan de deur echter nooit ietwat uit het slot vallen als hij de klink naar beneden trekt… Daarom plaatste ik Valéas met zijn flank tegen de deur. Hij trok aan het touw en ik beloonde hem als de klink bewoog. Hij leert zelf dat hij het touw best hoog vastneemt om snel beweging in die klink te krijgen. 😀 Op een keer had Valéas de klink ver genoeg naar beneden getrokken en was de deur plots uit het slot. 😮 Hij rook de frisse buitenlucht en was meteen gemotiveerd toen ik hem vroeg om met zijn neus tegen de deur te duwen. Naast de verbale beloning, mocht hij ook even gaan dollen in de tuin! Zo leerde hij erg vlot hoe de deur met het touw open te krijgen. 😀

Dit filmpje maakten we daarnet speciaal voor jarige Saskia. 🙂 Normaal werkt Valéas met een rustige kwispel zoals jullie op dit en dit filmpje kunnen zien. Vandaag had ik enkele brokjes in mijn hand zodat hij voor een mooi filmpje een versnelling hoger zou schakelen. Echter haast en spoed is zelden goed zoals jullie merken 🙄 … Zonder koekjes doet hij het al veel netter en is de deur veel sneller uit het slot. Zijn geklungel heeft één groot voordeel: zo zien jullie dat Valéas leert om het touw redelijk hoog vast te nemen omdat de klink anders niet genoeg naar beneden gaat.

Getagd: , , , ,

§ 17 Reacties op Zonder poten, mét tanden!

  • Saskia en Yunah schreef:

    Hieperdepiep hoera! 😀 Dat is nog eens een mooi verjaardagscadeau! 😉 Knappe Valeas, hij doet zo erg zijn best, nog even en dan weet het het feilloos, dat hebben jullie allebei knap gedaan 🙂 We zijn zo fier als een gieter op jullie 😉 Want je moet het toch maar helemaal zelf doen.

    Hoe gaat het verder met je? Voel je je alweer een beetje beter en sterker? Of valt het je allemaal nog erg tegen?

    Veel beterschap en liefs,

    Sas en Yunah 🙂

    • Daphné schreef:

      😀 *glundert*

      Het is – naar mijn weten – de eerste hond van Hachiko die dit leert… Ik ben eigenlijk wel apetrots dat ik het hem met inspiratie en hulp van vrienden, zelf kan leren 😳

      Het moeilijke lukt ons eigenlijk wél en de basis – niet trekken aan de leiband – hebben we oh zo veel moeite mee… Daarvoor komt de trainer dus wel broodnodig langs op nazorg…

      Het gaat eigenlijk beter en beter hier 🙂 De 68 nietjes zijn eruit, de verrekking is over, kortom ik voel me beter en beter. Maar de mooie nieuwe pyjama en kamerjas en pantoffeltjes hou ik nog eventjes aan :mrgreen:

  • Hanna schreef:

    Woehoe! Slimme Valéas!!!

  • Knap van jullie hoor! Petje af! Fijn dat het langzaam aan weer beter gaat met je. Fijn weekend alvast!

  • Kim & Olly schreef:

    Wow, wat een slimpy!!!

  • Rienke en Zoogle schreef:

    Super, dat je hem dit helemaal zelf hebt aangeleerd (met ondersteuning van vrienden)Leren alle honden van Hachiko een deur te openen door op de klink te springen??

    Zoogle doet het namelijk ook op de tug-touwtjesmanier.
    Zo kan ook een wat kleinere hond deuren openen.

    Fijn dat het iedere dag een beetje beter met je gaat!
    Dat doet me goed!

    Knuffel en liefs, Rienke en Zoogle

  • Fenne schreef:

    wat goed zeg! dat ziet er in elk geval veel deurvriendelijker uit :-))

    Dikke poot van Eclips & co

  • Maggy schreef:

    Ken het probleem, mss moet hachiko dit voortaan zo de honden aanleren zou stuk makkelijker zijn voor de gebruikers.

    • Daphné schreef:

      Zowel het springend openen als het trekkend openen heeft zijn voor- en nadelen. Het lukt vb niet bij elke deur om zo schuin te staan, alhoewel Valéas waarschijnlijk zal leren van gewoon naar beneden te trekken voor de deur te openen… Ik zie nu al die evolutie.

      Ik heb het gemaild naar Hachiko! We’ll see!

      Ondertussen kan iedereen het al aanleren aan zijn hulphond hé 😉 😉 😉

  • Rienke en Zoogle schreef:

    Hoi Daphné,

    Ik weet niet hoe je het “touwtje aan de deurklink hebt vastgemaakt,. Dat kan ik niet zien. Tip: laat een gaatje in de klink boren. Steek het touwtje daar doorheen en leg er een knoop in. Ook lijkt het er op alof valéas onvoldoende houvast heeft aan het touwtje. Handig zijn zogenaamde tug-touwtjes. Aan deze touwtjes zit een soort bolletje, zodat de hond wat meer houvast heeft. Volgens mij kun je tug-touwtjes zelf maken. Kijk maar even op mijn site. Kan geen foto’s in het bericht importeren. Even 10 min. geduld.

    • Daphné schreef:

      Gaatjes boren, daar gaan mijn ouders het NIET mee eens zijn…
      Ik heb gewoon een touw aan de klink geknoopt en het vast getaped met ziekenhuisplakband 😉

      Hij heeft prima grip maar hij is op het filmpje erg nerveus doordat ik koekjes vastheb 😉

      Vandaag doet hij het meteen juist.

      • Rienke en Zoogle schreef:

        Dat kan ook hoor!! Valeas is denk ik ook wat sterker dan Zoogle. Voor Zoogle hebben ze het gaatje aan het eind van de klink geboord, zodat het zo min mogelijk kracht kost om de deur open te trekken.

        Zoogle wordt ook altijd heel nerveus als ik brokjes in m’n hand heb. Zoals gezegd supersnelle leerling die Valeas!!

        Slaaplekker voor straks!

        • Daphné schreef:

          Ik heb het touw ook helemaal aan het puntje van de klink getaped 😉 Anders is het ook lastig hé. Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

          Valéas trekt niet meteen superhard maar eerst zacht en dan harder tot het lukt. Het is een beetje een woesje in het begin op trekken-vlak 😉 Hij IS sterk maar trekt niet meteen hard… Wel handig voor mij bij het uittrekken van mijn jas: hij trekt me zo nooit omver en ik heb tijd genoeg om STOP te zeggen als hij te hard gaat trekken.

  • […] blogde ik apetrots hoe Valéas nu ook de deur opent door de klink naar beneden te trekken en de deur met […]

  • […] En elke dag krijg ik nog een klein beetje meer terug van mijn hulphond! Zo leerde hij onlangs deuren openen zonder zijn poten op de klink te moeten mikken. Elke keer leren we nieuwe dingen bij en kan ik nog een “kleine opdracht” uitvoeren […]

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Zonder poten, mét tanden! voor Hulphond Valéas.

Meta

