Valéas heet u welkom!

april 18, 2010 § 4 reacties

Op kot leerde Valéas al snel op commando de voordeur – op kot is dat de deur van de gang – te gaan openen als de bel ging én ik het juiste commando gaf. Al snel ging hij zelfs de deur openen als ik nog in bed lag en de verpleging aanbelde! Ik gaf vanuit bed het commando en Valéas opende de kamerdeur, spurtte naar de voordeur, opende de voordeur en bracht het bezoek al huppelend naar mijn kot.

Nu we aan zee wonen, heeft Valéas al een hoop taken bijgeleerd: hij opent de gordijnen, haalt de draagbare telefoon, moet veel vaker her en der lichtschakelaars aan en uit knipsen, haalt het de bedrukte papieren netjes uit de printer, opent en sluit veel meer deuren door met zijn neus te duwen of aan de touwen te trekken – met dank aan Stien voor het super touw – enzovoort.

Hier aan zee is de deur van het terras onze toegankelijke in- en uitgang. Die deur is eigenlijk een raam dat knelt en een vervelende klink heeft. Valéas en ik waren helemaal niet opgewassen tegen dat raam… Die deur frustreerde ons nogal de voorbije maanden: er moest altijd iemand zijn om ons binnen en buiten te laten.
Sinds vrijdag is de langverwachte pomp er: met een druk op de knop zwaait de terrasdeur vlot open! De afstandsbediening hangt aan mijn rolstoel zodat ik die altijd bij de hand heb als ik de deur uitga en mezelf dus niet kan buitensluiten… Ik wou ook een schakelaar binnen op de muur op neushoogte van Valéas. Ik kon namelijk al meteen enkele situaties bedenken waarin ik iemand moet binnen laten en de afstandsbediening aan mijn rolstoel buiten bereik zou liggen. Stel ik val uit mijn rolstoel, dan kan ik Valéas de draagbare telefoon laten halen en hulp opbellen maar niet binnen laten. Of stel dat Maarten me op het toilet helpt, ondertussen even iets uit de auto moet halen en zichzelf buitensluit… Met die schakelaar kan Valéas dan de hulptroepen, Maarten of gewoon het bezoek binnenlaten! Enkel op mijn commando weliswaar…
De meneer die alles kwam installeren stond vrijdag met open mond te kijken: na even oefenen bediende Valéas vlot de schakelaar ook al is ie zwart en zijn de knopjes eigenlijk erg klein. Sinds vandaag oefenen we de routine in: iemand klopt op het raam, ik geef het commando en Valéas bedient de schakelaar en laat zo de persoon binnen. Beetje bij beetje bouwen we de afstand op zodat Valéas ook de geplande hulptroepen kan binnenlaten terwijl ik in de badkamer ben.
Wie bang is dat Valéas voor jan en alleman de deur gaat openen, hoeft zich niet ongerust te maken. Op kot snuffelde hij eerst wie er was of keek door het raam. Als hij het zaakje niet vertrouwde, begon hij de waakhond in hem wakker: hij begon imposant te blaffen! Dan kwam ik controleren en opende Valéas vlot de deur eens zijn baasje het zeker vertrouwde.

Getagd: , , , ,

§ 4 Reacties op Valéas heet u welkom!

  • arendje schreef:

    Valeas is al een allrounder geworden en ontzettend handig dat hij de telefoon kan halen. Een ongeluk zit soms in een klein hoekje.
    Groetjes Arendje en Ponto

  • Kirsten schreef:

    Hoi hoi,

    Jeetje, hij begint wel een Super Hond te worden op deze manier…
    Nou ja, dat was ie natuurlijk al, maar wat fijn dat hij zo graag leert en voor je werkt.
    Wel ideaal dat hij niet zomaar iedereen binnenlaat. En Goldens kunnen inderdaad heel imposant blaffen! Winto blafte nooit zo veel, maar als hij het deed dan zat ik echt wel rechtop hoor! 🙂

    Ons logeerhondje Nopper is ook weer een blondje. Maar oei oei, wat een slim en druk mannetje. Eigenlijk kan zijn huidige baasje hem niet zo goed aan, maar tot nu toe gaat het nog wel aardig geloof ik (met veel begeleiding). Dus ik ben benieuwd wat die beste Nopper van ons gaat vinden… Ik kan heel streng zijn als het moet, haha.

    Volgende week mogen mijn vriend en ik naar Winto toe om te knuffelen! Wat heb ik daar mega veel zin in! 🙂

    Groetjes,
    Kirsten

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Valéas heet u welkom! voor Hulphond Valéas.

Meta

