Na ‘kast toe’, nu ‘open’!

december 29, 2009 § 9 reacties

Een tijdje terug leerde ik Valéas deuren en lades te sluiten met zijn snoet. Hij kan het natuurlijk ook met zijn poot; altijd handig bij loodzware of onverwoestbare deuren!

Opening the door...

Om een deur te openen, moet een touw aan de deurklink hangen. Als de deur echter op een kier staat, zwiert Valéas uit gemak de deur open door zijn neus ertussen te steken. In plaats van hem altijd mooi voor de deur te moeten mikken en altijd te moeten hinten dat ik met ‘vooruit’ bedoel dat hij door die deur moet en ze dus zo open moet wringen, ben ik er een tijd geleden begonnen met er het woordje ‘open’ aan te koppelen. Hier aan zee wordt dit commando enorm geoefend: we vinden geen goede touwen – iemand een idee waar we goed mooi touw kunnen kopen? – om aan de deuren te bevestigen waardoor ik de deur met veel moeite open foefel en Valéas die verder ‘open’ moet doen met zijn neus.

Na het Kerstcafé van zaterdag, dat trouwens superformidabel was met dank aan organisatie Cathy en co, kwam Anne-Catherine voor anderhalve dag mee naar zee. Zij was helemaal niet gehaast en keek geamuseerd toe hoe Valéas de deur van de badkamer half opende en dan met volle overtuiging weer dicht knalde, hopend op een ‘jaaaa’ of een ‘waaaaw’, een ‘woehoeeeeh’, een ‘joepiedepoepieeeee’ of een ‘jihaaaa’. Niet dus: ‘open’ is open en niet toe… Sinds gisteren zijn we aan het finaliseren, de puntjes op de i aan het zetten. Hij weet wat ‘open’ betekent en vanaf nu gaan we het commando oliën tot het zo vlot gaat dat hij sneller is dan Maarten!

Getagd: , , , ,

§ 9 Reacties op Na ‘kast toe’, nu ‘open’!

  • Miss Poedel schreef:

    Zowel bij hulphond als bij PSD leert men de hond de neus te gebruiken en niet de poot ivm de krassen die het geeft op de deur. is dit bij jullie neit standaard?

    Openspringen word ook niet standaard meer aangeleerd, vroeger wel maar het is geschrapt. Ik vind het jammer en heb het Wopper zelf aan geleerd en Oscar ook want soms moet je wel als een deur blijft hangen bv… (ik heb een hele lastige kamerdeur)

    Wat beteft touwen…

    Ik heb mijn touwtjes ooit eens bij de Hema vandaan (rood blauw)
    de bolletjes eraan maken (apestaartje) zijn verekkte moeilijk maar je kan er ook een tennisballetje (kattenbal) aan laten maken. En voor aan de deur een paar flinke knopen is ook al goed.

    Op de foto zie je zo’n touw aan de stofzuiger met tennisballetje.

    Wat ook perfect werkt is gewoon oude stropdassen met een knoop erin!!!

    • Daphné schreef:

      Hier wordt het eerst met de poot aangeleerd… De laatste tijd leren ze de deuren ook sluiten met de neus denk ik. Daar haalde ik mijn inspiratie om het ook aan Valéas aan te leren 😉
      Hachiko voegt af en toe een commando aan de lijst toe (zoals op de voetplank staan, dingen aanraken met de neus (touch voor jullie), etc) maar heeft er naar mijn weten nog geen geschrapt: de commando’s zijn ooit allemaal nuttig voor het baasje!
      Sommige commando’s worden achteraf aangeleerd nadat de hond gekoppeld is, omdat het baasje dat commando nodig heeft vb openen en sluiten van de voetplanken, de rolstoel voorttrekken, de voet of arm terug op de rolstoel duwen, broek uittrekken, etc. De basis van die commando’s kent elke hond, maar het specifieke ‘maatwerk’ wordt na de koppeling met het baasje aangeleerd.

      • Miss Poedel schreef:

        Ik weet dat er bij hulphond wel meer commando’s gescrapt zijn.
        zo leerde ze vroeger de honden op hun rug te rollen wat makkelijk is bij vorzorging en kammen ed maar nu niet meer. Ik geloof dat dt te maken had met onderdanigheid enzo, ze hebben me het me wel eens verteld want mijn eerste hond had het nog wel geleerd en mijn tweede niet dus ik heb er toen wel naar gevraagd maar dat is al weer even geleden. Feet is iets wat ze standaard leren, maar openen en voetsteunen, boek uitrekken edd is allemaal maatwerk zoals je zegt. Opzich ken de hond het commando trekken (tuk of tier) en is dit een eitje.

        Het ligt aan baas of hij het zelf traint en kan trainen of de stichting hem hierbij helpt. Ik heb alles altijd zelf aangeleerd. Leuk om te doen!

  • Daphné schreef:

    Hier is het ook zo! Behalve dat er nog geen commando’s geschrapt zijn. Rol is uitermate handig bij de verzorging, maar ik gebruik het ook op andere momenten vb als de hond echt stil en plat moet blijven liggen als een klein kindje hem aait…

  • Miss Poedel schreef:

    Wat dacht je bij de dierenarts…
    Bij PSD leren ze het wel aan… Oscar kende ook doorrollen. dat vond ie leuk en dat wat leuk om met droog weer tijdens de wandeling wel eens te doen als spelletje

  • Maggy schreef:

    Mss is een gordijnkoord wel goed als touw?

  • Hoi Dahpne, weet niet of je vraag over touwen om te trekken nog relevant is maar: misschien een zeil of watersportwinkel? Of de dierenwinkel, maar dan de kleinere dunnere touwtjes voor katten? Of ken je iemand van de scouting of padvinderij? Die kan dan vast wel een fluitekoort vlechten voor je (met bal). Groetjes,

  • […] knipsen, haalt het de bedrukte papieren netjes uit de printer, opent en sluit veel meer deuren door met zijn neus te duwen of aan de touwen te trekken – met dank aan Stien voor het super touw – […]

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Na ‘kast toe’, nu ‘open’! voor Hulphond Valéas.

Meta

