Ondertussen…

april 29, 2009 § 12 reacties

De events stapelden zich op terwijl ik het bijwerken van deze blog steeds bleef uitstellen. Daarom bij deze een korte update…

Zondag 22 februari is onze oude lieve poes Minoes rustig ingeslapen… De bottumor onder haar oog tastte haar levenskwaliteit teveel aan waardoor ze niet meer recht kon stappen en ongezond mager werd. Lieve Minoes woonde bijna 15 jaar bij ons en was dus meer dan 17 jaar oud…

Our gang...

Minoes

Minoes

Op 4 april trok Juliet bij ons in. Mijn zus Florence vond haar in het asiel de helpende pootjes in Wortegem-Petegem waar ze was gedropt in een kartonnen doos van mosselen. Ze is een schatje, knuffelt dolgraag maar is érg dominant: Eiko had dit snel door en is erg terughoudend tegenover haar. Hopelijk leert Valéas ook snel zijn lesje… Hij kreeg reeds enkele keren een pets op zijn neus van Juliet toen hij haar achtervolgde om te spelen! Een staarwedstrijd van 10 minuten op 1 meter van elkaar leidde tot een staakt-het-vuren… Hij leert het nog!

Juliet

Juliet

Juliet

Zaterdag 18 april gaven Valéas en Pistache het beste van zichzelf tijdens de demonstratie van Hachiko’s hulphonden op de opendeurdag van het dierenasiel de helpende pootjes. Onze sterren waren echter een een andere ondergrond – geen hobbelig grasveld waar zelfs de stevige stoelen van hun baasjes het lastig hadden – gewoon waardoor we sommige zaken jammergenoeg niet konden tonen… We zagen ook verschillende knappe demonstraties van gehoorzaamheid, frisbee, flyball en doggydance! Bovendien was het heel gezellig bij ons promotiestandje! De afwezigen hadden zoals altijd ongelijk! Florence’s fotoreeks vind je hier terug.

Pistache

Gilles en Luna dogfrisbee

Gilles en Diam dogfrisbee

Gilles en Diam dogfrisbee

Fanne en Tristan dogfrisbee

Valéas rollend!

Voorbije zaterdag 25 april brachten we de dag door op de reva beurs. We vonden er ook deze keer twee auto’s die worden bestuurd met een joystick of mini-stuur waarmee ik in auto kan rijden die bovendien toegelaten zijn op het belgisch wegennet. Toen we met deze informatie op zak, gingen polsen bij Cara, was men er ‘erg blij’ me terug te zien. De regels waren veranderd: men gaat me opnieuw testen met zo’n aangepaste wagen… Ik houd jullie op de hoogte…
In een van de auto’s van de exposanten showde Valéas hoe hij me kon helpen met het terugdraaien van de besturing van mijn rolstoel. Die moet namelijk waarschijnlijk weggedraaid zijn tijdens het rijden. Daar ik dit commando al maanden niet had geoefend door het ontgoochelende bezoek aan Cara, ging het niet zo vlot. Ik zag wel dat hij nog duidelijk wist hoe het moest. Na enkele keren oefenen lukt het nu al een stuk vlotter! Valéas superwoef!
We vonden er ook een tillift op wieltjes die vlot en pijnloos voor beide partijen kan gebruikt worden. De tillift liet me rechtstaan wat zalig aanvoelde: véél te lang geleden… Hopelijk blijft alles zo positief na een eerste testperiode thuis…
Ook Valéas vond het een zalige revabeurs: hij ontmoette er collega’s Luca, Neutro, Nicnac, Opium, Pierke, Tomco, U2, Ubeir, Vino, Vitesse, Xtra, Xaltoen, Yankee, verschillende geleidehonden en enkele hulphonden van andere scholen.
In de late namiddag trokken we naar Hachiko op nazorg samen met Tasco, Ultiem, Xtra, XXX, Youssef en Yankee. Iedereen was in topvorm en het was een toffe en leerrijke namiddag. ’s Avonds kwamen ook maatje Barney, puppy’s Chester en Croepoek, Binca, Yves, Alfa, Austri, Vitesse, Vino, Maybe, Kwiek, Beer, Nefis, Nicnac, Pistache, Hippoxe, Wepsi, Luca, en nog verschillende andere schatten ook mee spelen op het hulphondencafé.

Gisteren, dinsdag 28 april gingen we op jaarlijkse controle in het ziekenhuis. Ik heb blijkbaar Limb Girdle Muscular Dystrophy type 2I. Deze benaming plakte men blijkbaar een tijdje terug al op de mutatie van het FKRP-gen die men enkele jaren terug bij mij vaststelde. Leuk om dat zo terloops op te vangen in het ziekenhuis. Het was een erg lange dag die achteraf gezien eigenlijk niet erg veel opbracht behalve irritatie…
Grappige noot: toen we ons aanmeldden, bleek er net “zo een hond maar een witte” gepasseerd te zijn… Ook in de wachtzaal was men het ermee eens dat er “net zo een maar dan in het wit” hier daarnet ook was. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Ik polste subtiel of het al dan niet een herder was en of zijn jasje hetzelfde was als dat van Valéas. Mijn buurmannen waren 100% zeker dat het een witte herder was met hetzelfde jasje als Valéas waardoor ze eigenlijk enkel Qatar of Venus met hun respectievelijke baasjes ontmoet konden hebben… Toen ik polste of het baasje in een manuele of een elektrische rolstoel zat, bleek dat de mannen er geen flauw idee van hadden: ze hadden enkel die witte herder met dat jasje aan en zijn baasje gezien… Het werd me nogmaals duidelijk: de hulphond haalt de aandacht op een positieve manier wég van de rolstoel waardoor de gehandicapte plots het baasje van die knappe hond wordt… Bij het buitenkomen kwamen we Qatar tegen in de wachtzaal en het restaurant waar de heren hulphond elkaar even netjes gedag zeiden terwijl de baasjes een gezellig babbeltje sloegen.

Getagd: , , , ,

§ 12 Reacties op Ondertussen…

  • yab schreef:

    Amai, een lange blogposts met ups en downs. Fijn om te kunnen bijlezen wat je zoal bezig gehouden heeft.

  • […] Valéas, de assistentiehond Wat Valéas en ikzelf gaan uitspoken… « Ondertussen… […]

  • Maggy schreef:

    Oh ik wist niet dat de ene poes is ingeslapen, dacht dat je zomaar een katje bijnam. Mijn kater is 14 en het komt ook steeds dichter, heb al schrik voor alst zover is.

    Op reva heb ik ook in die auto gestaan en zou het ook heel graag doen, maar dat prijskaartje 85000 is teveel voor me, mss als ik de lotto win?! Of een erfenis krijg.
    Kan je me de gegevens van Cara eens sturen? Zijn er dingen waardoor ze u niet zouden laten rijden? Want blijkbaar twijfelen mensen of ik da wel zou kunnen. Volgens mij met zulke aanpassingen moet het kunnen. Dat zou pas een vrijheid zijn.

    • Daphné schreef:

      Cara ’s gegevens vind je hier: http://www.ibsr.be/main/Rijbewijs/Rijgeschiktheid.shtml?language=nl

      Zoals je waarschijnlijk wel al las in deze post (https://valeas.wordpress.com/2008/07/08/unlucky-day/) keurde men mij af omdat ik niet met hun fietsstuur kon rijden: ik was te zwak. De besturing met joystick of een mini stuur en gas-rem hendel, kwam volgens hen niet in aanmerking om door de belgische wet goedgekeurd te worden, terwijl nu het tegendeel waar blijkt te zijn.
      Ze testen of je met de bestaande aanpassingen veilig op de weg kan. Of je voldoende ziet, of je voldoende snel kan reageren, kortom of je veilig rijdt. Ik dacht dat jij jaren terug op school al getest was met hun wagen uit Nederland?
      Momenteel ken ik nog niemand die toegelaten is met onze spierkracht. Er komt echter verandering in de zaak: met de besturing met joystick wordt in mei voor het eerst getest bij Cara.

      Je moet anders ook eens contact opnemen met A.C.A. Belgium (http://acabelgium.be/). Die man sprak ook over 2de hands aangepaste auto’s die hij uit amerika kon importeren.

      Men vertelde me trouwens in het ziekenhuis dat werken geen voorwaarde was voor terugbetaling van de aanpassingen: een mens heeft ook recht om zich naar een vereniging ofzo te verplaatsen, zei men er letterlijk.

      Wie weet komt je droom in de nabije toekomst uit?
      Je kan dan met de auto naar het werk en de uren PAB voor een chauffeur gebruiken om je te helpen op je werk?

  • Maggy schreef:

    Tis niet dat ik niet wil werken e, maar zou me dan al moeten bijscholen want ben al jaren van school (sinds 96) en de jobs die ik wil doen zijn niet mogelijk met men aandoening.
    Ik ga zeker die 2 eens mailen, merci voor de info, joystick kan nu zeker zei men op reva dus waarom niet. Vind het raar dat werken er niet onder valt, wat dan eigenlijk wel, kids hebben?! Mss kunnen we wel taxi spelen en zo de kosten terug winnen lol.
    Ik zou idd veel meer vrijheid hebben, naar hachiko kunnen, naar zus, eens naar zee, mss avondschool, etc…. Mja we zullen zien waar we komen. Het financieele zal bij mij het moeilijkste zijn. Enfin we zien wel, ik hoor graag het vervolg bij u…

    • Daphné schreef:

      Je zou je kunnen bijscholen eens je de auto hebt… 😉 Dromen is leuk 🙂

      Hetgeen je zei “meer vrijheid hebben, naar hachiko kunnen, naar zus, eens naar zee, mss avondschool, etc…. ” was volgens de sociaal assistente in het ziekenhuis al een meer dan goed genoege reden. Bovendien ’t geen ik aanhaalde: avondschool, bijscholen etc. Bovendien, als je inkomen lager is dan je IVT, betaalt de staat de rest van je IVT wel nog, zei ze ook. Dat staat ook in de wet. Meestal verdien je echter wel vlot meer dan het IVT.

      Alles wat ik nu zeg, vond ik ook maar pas uit… ’t is leuk nieuws hé 🙂

      http://acabelgium.be/
      Er stond een haakje teveel in het adres.
      Hij past auto’s aan zoals paravan maar op maat uitgevijld op de band in Amerika. Hij zet er de technologie in hier. Hij importeert tevens 2de hands aangepaste auto’s uit Amerika. Dat was wat die man zei hé.

  • Maggy schreef:

    ps die site van 2dehands aangepaste auto’s werkt hier niet?!

  • Petra van Driel schreef:

    Hoi Daph

    Wat hoop ik voor je dat die auto er komt.

  • fotomart schreef:

    Indrukwekkend , dat spel met de frisbee! Tussen Veléas en Juliet komt het vast in orde? Nog wat wennen aan elkaar.

  • […] we maandag Juliet hadden opgepikt van haar luxehotel, vertrokken we dinsdag naar de zee met een lange tussenstop in […]

  • […] en vond hem een ‘prachtige hond’! Eens aangekomen thuis maakte hij schuchter kennis met Juliet, die hem een mep verkocht toen hij net iets te close werd… Vervolgens zoop Barney luidruchtig […]

  • […] ik eigenlijk aan geen enkele klink meer kan sinds de operatie. Als hij of Eiko moet plassen of Juliet wil graag binnen, sprong hij op commando op de deurklink om de deur te openen. Eens iedereen weer […]

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Ondertussen… voor Hulphond Valéas.

Meta

