Tweede les Vlaamse Gebarentaal

oktober 16, 2008 § 10 reacties

We zijn net terug van de tweede les Vlaamse gebarentaal! Ik vind het super dat ik eindelijk ook ga kunnen babbelen met dove of slechthorende mensen! Het kost me wel wat moeite en ik maak niet alle gebaren zoals het eigenlijk moet maar men verstaat me en dat is het belangrijkste. Na twee uur spierversterkende oefeningen – of gebaren – ga ik opwarmen en uitrusten op het kotfeestje… Ze hebben op mij gewacht om aan de desserts te beginnen!
En Valéas? Hij begeleidde me helemaal naar het centrum, rustte uit tijdens de les, en wandelde ook weer samen met me terug naar ons kot! Zo samen durf ik zelfs in het donker alleen naar de les gaan: als er iets gebeurt, helpt Valéas me wel uit de nood.

Getagd: , , , ,

§ 10 Reacties op Tweede les Vlaamse Gebarentaal

  • Kim & Olly schreef:

    Supertof dat je dit doet!!!

    Ik heb zelf een paar vrienden met een auditieve+visuele handicap. Ik ken enkel een paar basisgebaren, maar dat is niet gewone gebarentaal want dat zien mensen natuurlijk niet als ze blind of zeer zwaar slechtziend zijn. Dat is ook best moeilijk, zeker als je het niet vaak gebruikt ;). Gelukkig kan ik ook drukletters spellen in de hand :).

  • Maggy schreef:

    Denk dat hulphonden weinig doen in nood, ze zijn te braaf, te veel uit op aandacht, nu ja als je erdoor al door de donker durft ist al veel e.
    Tis soms het gedacht zeggen ze e!

    Die gebarentaal interesseerd me ook, waar en wat leer je dat, heb ooit op kamp Sjalom ofzo eens beetje geleerd, mja zoveel jaren terug en als je dat niet blijft doen verleer je dat. Kan me wel voorstellen dat je met een spierziekte niet elk gebaar kan uitbeelden bv als je uw arm in de lucht ofzo moet doen…
    Nu ja als je elkaar begrijpt ist veel waard, ja toch, zo ist in dagelijkse leven ook vind ik. Ik ken wel niemand die doof is.

  • Saskia en Yunah schreef:

    Nou ik weet niet of een hulphond per definitie weinig of niets zal doen in geval van nood. Zelfs mijn kleine muis begon laatst in het donker stevig te grommen tegen een man die wat vreemd half achter een boom stond…en ik heb haar lekker laten grommen 😀

    Het feit alleen dat ze naast me loopt en gromt, is toch al afschrikwekkend. Mensen houden niet van grommende honden…groot of klein 😉

    Ik vind dan ook dat je lekker op Valeas moet vertrouwen als je ’s avonds op pad gaat, hoor Daphne, hij is een grote stoere vent en als het echt nodig is, kan het maar zo zijn dat hij er staat! 🙂

    Leuk, zo’n cursus gebarentaal. Een vriendin van mij heeft een dove dochter en op die wijze heb ik ook wat gebarentaal geleerd, altijd handig!

    Liefs,
    Saskia en Yunah 🙂

  • Daphné schreef:

    Maggy en Saskia,

    Eigenlijk bedoelde ik niet zo’n nood, alhoewel hij alert loopt indien we door het park gaan in het donker wat ik mooi meegenomen vind!
    Ik heb het over mijn gsm die van mijn schoot glijdt, mijn muts die over mijn ogen zakt, mijn handtas die niet goed vasthangt en valt, mijn rolstoel die uitvalt, en tak tussen de wielen van mijn rolstoel, de rolstoel die vasthang op de chassis omdat de trap die ik af wou, net te hoog was, enzovoort.
    Zo’n noodsituatie bedoel ik, maar deze is wel érg érg nood!
    Ik ben gewoon niet alleen op stap , en wat er ook gebeurt, hij zal me helpen waar hij kan. Dat verwacht ik echt niet van een voorbijganger om 10uur ’s avonds in een park of langs een drukke baan…

    En die andere noodsituatie: ik denk dat de rolstoel al evenveel afschrikt als de hond. En inderdaad, dan is een niet opgeleide hond even effectief. “Dat telt niet mee”

  • Saskia en Yunah schreef:

    ohhhhh…zulke nood, hahaha… 😀 Ja, ook daarvoor kun je natuurlijk op die brave Valeas van je rekenen 🙂

    Saskia en Yunah 🙂

  • Maggy schreef:

    Idd bij zulke nood zijn hulphonden perfect, of dat zou toch moeten. Ik ben meermaals toen ik Gent woonde achtervolgt. Had toen een niet opgeleide dobermann en was toen heel blij die te hebben, het schuim stond op zen bek als die man dichter kwam. Denk dat ik deze man niet zou kunnen afschrikken hebben met de rolstoel en/of hulphond. Nu ja elke situatie ook anders.
    Velen zouden u juist als zwakke schakel zien als je in rolstoel zit en er misbruik van willen maken, ben zo ooit bestolen geweest ook van toen nog 10.000bef, je mag niet vergeten, zwak, jong, blond vrouw alleen… Ale wil je niet bang maken hoor, tis gewoon soms de realiteit, nu ja mss ist daar zo geen achterbuurt, dan toen waar ik woonde.

  • Stephanie'tje schreef:

    O Vlaamse gebarentaal! Tof. Dat was het enigste vak waarin ik vorig jaar hoogste onderscheiding haalde, maar idd, maggy heeft gelijk. Je vergeet het ontzettend snel als je het niet onderhoudt. Dus daphné als we mekaar nog eens zien dan knn we es op een andere manier een klapke doen he. 🙂 ;-). Ik vond die lessen in ieder geval ontzettend interessant. Wij kregen het in onze opleiding Medical Management Assistant. Het was nog nooit gebeurd dat een hoge school dit aanbood aan hun studenten. Het was een keuzevak en uiteraard was heel onze klas superenthousiast! Onze leraar was helemaal doof en het waren altijd zeer stille lessen, ook al konden we gemakkelijk praten aangezien hij niets hoort. Allee, veel succes er nog verder mee 😀 And enjoy it!

  • mieke verstraete schreef:

    De openheid naar andere mensen die een beperking hebben, dàt is wat ik bewonder.

  • Valerie schreef:

    Supertof… keicool… hartverwarmend… dat je dit doet Daphné. Stijn is altijd blij als mensen gebarentaal willen leren. Het geeft het een goed gevoel als iemand zo’n waardering toont voor ‘zijn’ taal en moeite doen om met hem te communiceren.

    DIKKE KUS van ons en een bank vooruit!

    Tot de volgende oefensessie bij Hachiko 😉

    xxx

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Tweede les Vlaamse Gebarentaal voor Hulphond Valéas.

Meta

