Valéas de verzamelaar

mei 31, 2008 § 9 reacties

Tijdens de studeer-periode gaan we iets vaker echt express wandelen dan anders omdat de dagelijkse uitstapjes naar de les afgelopen zijn. Meestal spreken we dan af met een honds vriendje en zijn baasje, waardoor de honden naar hartelust kunnen ravotten, plonzen, modderworstelen in het bos of een afgelegen hoekje van het park.

Rolling...

Logischerwijs komen we dan thuis met een verzameling bodemdeeltjes, een hele hoop takjes en blaadjes in zijn staart en véél zand. Sinds kort is echter het tekenseizoen begonnen. Alhoewel hij al altijd pipetjes tegen teken kreeg en ik nog nooit een teek zag, vond ik de laatste twee weken al drie teken terug in zijn vacht. Teken zijn diertjes die bloed zuigen waardoor ze opzwellen. Waarom ik Valéas met behulp van pipetjes preventief behandel tegen teken? Omdat deze beestjes ondermeer de ziekte van Lyme kunnen overdragen die zeer ernstige gevolgen kan hebben. De teken op Valéas’ vacht zagen er gelukkig redelijk doods uit en kwamen erg makkelijk los met behulp van de tekentang die ik altijd in mijn tasje zitten heb. Blijkbaar werkt frontline echt wel minder goed dan advantix: enkel de twee laatste maanden kreeg hij namelijk frontline in plaats van advantix. Beide middelen afwisselen vermindert namelijk het risico op resistentie in de tekenpopulatie, hij kreeg al maanden advantix en ik had nog enkele pipetjes frontline liggen. Bij deze schakelen we dus terug over op advantix. Daar hij echter pas deze week zijn pipetje kreeg, moet ik nog vier weken wachten voor ik hem terug een pipetje advantix kan geven… Dat wordt elke keer een leuke knuffel-betast-sessie na de wandeling zodat de teken zo snel mogelijk van zijn lijfje zijn. Ik ga na een wandeling echter wel wachten tot hij droog is en opnieuw aangenaam ruikt daar ik geen fan ben van zo’n moddermasker…

Mudbath and a swim in the river later...

Getagd: , , , ,

§ 9 Reacties op Valéas de verzamelaar

  • Kim & Olly schreef:

    Hier helpen Advantix en Frontline-pipetjes alsook Tea Trea en look-etherische olie niet echt … Deze week al zo’n 30 teken verwijderd en da’s nog relatief weinig. Jij hebt dus heeeeeeel veel geluk met Valéas!

  • Stien. schreef:

    Maybe en ik zijn onlangs naar de
    Ardennen geweest. Lange wandelingen gemaakt door de ongerepte natuur…
    Alleen spijtig dat daar ook teken bijhoren!
    Het wordt dus echt wel een “tekenjaar” volgens de boswachter van Sankt- Vith.
    Die beesten kwamen zowel op mijn armen springen als in Maybe haar vacht. gelukkig is Maybe heel goed met de Frontline. Ik daarentegen…’k Wou dat ik ook een pipetje genomen had voor ik er heen ging :-))
    Bij Maybe vielen ze gewoon weer uit haar vacht. In die drie dagen dat we er waren heb ik zeker twintig tot dertig teken verwijdert, nog nooit eerder meegemaakt!
    Prachtige foto van je modderbeest :-)))
    Groetjes,
    Stien.

  • Maggy schreef:

    Tis echt wel ook een varken e….
    Ik heb bij Nox nog nooit een teek gevonden en hij wordt bijna 7j en ik wandel er ook bijna elke dag mee in een natuurreservaat.
    Vroeger gebruikte ik ook frontline, maar Nox toonde daar eens een allergische reactie op dus begon met Stronghold, …
    Het is iets duurder maar ook goed tegen oormijt, wormen enz… Meer info erover op; http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/stronghold.html

  • Stephanie'tje schreef:

    OOO een grijze Golden Retriever, de modekleur van de zomer Daphné , haha. Nog veel succes in de blok !

  • Lieven schreef:

    Dag Daphné,
    Het principe van die pipetjes tegen teken is dat ze het bloed van je maatje giftig maken voor teken. Het is dus heel normaal dat die beestjes zich vastboren, maar eens ze beginnen te zuigen is hun einde nabij! Normaal moeten ze er na een tijdje vanzelf (dood) uitvallen. Behandelde honden hebben dan ook zelden (of nooit) volgezogen teken in hun huid.
    Maar het blijven vervelende beestjes, ondanks alles! Leuke foto, getuigd dat hulphonden geen robotjes zijn, maar echte honden!

  • Saskia en Yunah schreef:

    Hoi Daphne,

    heerlijk zo’n vieze Valeas!! 😀 Die teken zijn inderdaad minder leuk, ugh! Je zou kunnen overwegen Valeas gedurende het tekenseizoen een Scalibor tekenband om te doen. Dat is, tegen teken, echt het beste wapen. Het duurt eventjes voordat het optimaal werkt maar het werkt dan wel het hele seizoen door.

    Saskia en Yunah 🙂

  • Ik gebruik nu Frontline, maar mijn dierenartse raadde mij vorige week ook Advantix aan. Zou veel beter werken. Woody kreeg gedurende zijn 3 jaar durende chemobehandeling hoge concentraat knoflookpilletjes en hij heeft nooit een teek of een vlo gehad !

  • […] de wandeling van gisteren, onderzocht ik verzamelaar Valéas zijn kop en hals tijdens de pauzes zeer aandachtig. Hij genoot stilletjes van al die […]

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Valéas de verzamelaar voor Hulphond Valéas.

Meta

