Jas uittrekken

april 26, 2008 § 5 reacties

Zowel dinsdag als woensdag deed Valéas mijn jas vlot uit nadat we thuiskwamen van de les! Hij doet het met plezier, trekt stevig door, geeft niet op, maar blijft wel rustig: i-de-aal!!! Sindsdien had ik echter geen mogelijkheid meer om te oefenen daar het zo warm was dat ik geen jas aan hoefde!

Mieke vroeg of ik het kon filmen. Dit ga ik echter nog niet doen de komende week. Als ik Valéas iets nieuws leer, doe ik dat namelijk in stukjes. In het begin zijn de omstandigheden optimaal: amper afleiding, zo weinig mogelijk toeschouwers, Valéas goed gehumeurd en ikzelf ook. Eens zijn euro viel en hij het nieuwe commando begrepen heeft, worden deze optimale omstandigheden rustig afgebouwd. Ook als hij minder zin heeft of als er bijvoorbeeld iemand in de keuken aan het koken is, oefen ik met hem. Toeschouwers zijn echter voor mij een van de laatste stappen. Ze wekken stress op bij mij omdat ze verwachtigen hebben “Kan je hond nu écht je jas uitdoen? Toon eens!”. Ze zorgen zowel voor afleiding als voor onvoorziene omstandigheden zoals onverdiende knuffels… Een filmcamera maakt mij – en dus Valéas – nog zenuwachtiger omdat het meteen goed moet zijn. Anders moeten we helemaal herbeginnen en dat is frustrerend voor Valéas.
Een voorbeeld van de optimale omstandigheden: toen ik Valéas leerde de kastdeur te sluiten met zijn neus, had ik de touwtjes waarmee hij de kast opende, verwijderd.
Een voorbeeld van te snel afgebouwde omstandigheden: de Italian evening waarop Valéas het koekje opat in plaats van het op te rapen. De stap van een publiek van drie mensen en Eiko naar een publiek van meer dan vijftig mensen en twee honden – met bijgevolg een superzenuwachtig baasje – was te groot…

In het onderstaande filmpje zie je hoe hulphond Wopper de jas uittrekt van zijn bazinnetje Sandra. Valéas moet wel net iets harder trekken omdat ik mijn armen niet meer volledig kan strekken.

Ps: de kotgenootjes zijn het nog niet gewoon dat Valéas dit nu kan… Het zinnetje “Hé Daphné, ik zal u eens rap verlossen van uwen … o, juist ja, uw hond kan dat nu!” maakte me woensdagmiddag héél blij!

Getagd: , , , ,

§ 5 Reacties op Jas uittrekken

  • Sandra schreef:

    Ben zo blij voor je! Weer een stukje zelfstandiger, dat is zoveel waard!

    Ik ben trots dat Wopper op jouw site mag staan!

    liefs Sandra en een lik van mijn kanjers hier

  • Saskia en Yunah schreef:

    Bravo Valeas…je bent een knappe vent dat je de jas uit kunt trekken!! En je hebt groot gelijk Daphne, stap voor stap te werk gaan, langzaam opbouwen 😀 En voor je het weet, trekt Valeas en plein public je jas uit, zonder blikken of blozen 😉

    Saskia en Yunah 🙂

  • Mieke schreef:

    Dankjewel Daphné om deze heel redelijke uitleg. Je gaf me bovendien toch nog een fimpje, al was het dan van een andere hond en een ander baasje. Ooit krijg ik wel je prachthond Valéas in beweging te zien! Liefst met jou er bij dan natuurlijk. Proficiat voor zijn prestatie en ook voor dit staaltje van pedagogisch talent dat jij hiermee leverde. Die hond kan blijkbaar bijna alles aan, hoe tof voor jou!

  • Patrick schreef:

    Hallo Daphné,

    Ik wil je effe laten weten dat ik je een stokje aanbiedt

  • Goya schreef:

    Die assistentiehonden blijven me steeds opnieuw verbazen met hun kunnen!!!
    En hun baasjes natuurlijk ook 😉

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Jas uittrekken voor Hulphond Valéas.

Meta

