Muts afdoen

januari 25, 2008 § 4 reacties

Vorig jaar leerde ik Eiko om mijn handschoenen uit te trekken omdat dat erg moeilijk is voor mij als mijn handen koud hebben. Toen de sjaal, muts en handschoenen dit jaar uit de kast kwamen, leerde ik ook Valéas hoe hij precies best die handschoentjes uittrok. Eens je precies weet hoe je een hond best iets aanleert, is het een eigenlijk een spelletje, een stukje cake (piece of cake).

Een hele poos geleden schreef ik een kleine wedstrijd uit “hoe leer ik Eiko mijn sjaal aantrekken”. Kathleen won de wedstrijd daar het het meest realistische voorstel was – op die ene pirouette na – maar Eiko heeft het nooit gekund omdat ze teveel moeite moest doen om op mijn schoot te kruipen. Ik ben echter nog altijd gek op de tekeningen…

Enkele maanden geleden wist ik plots dat ik Valéas in no time kon leren mijn muts uit te trekken. Ik zei het al, eens je weet hoe, is het aanleren een spel! Ik had net een nieuwe muts gekregen, zo een met een ‘ponponnetje’ erop. Als voorbereiding speelden Valéas en ik enkele keren het trekspelletje met de muts als trekobject. Door met het ponponnetje voor zijn neus te bewegen, moedigde ik hem aan om er net daar aan te trekken. Net het trekken aan het ponponnetje koppelde ik aan een speciaal woordje bijvoorbeeld “trek muts”. Ik gaf wat weerstand, maar liet hem enkele keren winnen. Nadien vroeg ik hem steeds de flink mooi bij me te brengen, nadat hij er eventjes mee had mogen schudden alsof het zijn ‘prooi’ was.
Een poosje later vroeg ik iemand mijn muts op te zetten. Ik vroeg Valéas om op mijn schoot te komen waarna ik hem opnieuw verleidde om aan het ponponnetje te trekken door wat met mijn hoofd te bewegen, terwijl ik “trek muts” zei op een uitdagende, spelende manier. Al snel had hij door wat de bedoeling was en liep hij te kwispelen met de muts in zijn mond terwijl ik superblij was: het was groot feest!
Sindsdien trok hij – behalve als we superhard gehaast zijn – mijn muts en handschoenen uit. De laatste tijd doet hij het zo snel, dat ik het hem eigenlijk altijd kan vragen! Gisteren deed hij het zelfs in de pikkedonker omdat het licht was uitgevallen in de gang – hij ziet dus beter in het donker dan ik want hij had twee keer meteen de handschoen vast die ik uitstak, duwde ze recht in mijn handen toen ze uit was, en had geen seconde nodig om mijn muts uit te trekken!

Een poosje geleden vroeg ik Kathleen of ze nogmaals een schets wou maken voor me. Ik vind het prachtig! Bij deze, nogmaals dankuwel Kathleen!!!

How to take of the hat

Het volgende to-teach-item is mijn jas uittrekken. Dat is nogal lastig daar Valéas soms echt konte-verkeerd staat te trekken aan bijvoorbeeld een deur en hij me zeker weten met gemak omver kan trekken als hij verkeerd of te hard trekt. Iemand tips of meteen een volledige uitleg?

Getagd: , , , ,

§ 4 Reacties op Muts afdoen

  • Maggy schreef:

    Leuk getekend, men sjaal/handschoenen/jas kan Nox uitdoen, maar muts?
    Ik kan men hoofd niet diep genoeg opzij of vooruit buigen zodat die aan muts zou kunnen, of zou Nox op verhoog moeten staan zoals zetel/poef/salontafel, dan zou het mss wel kunnen.
    Nu mss is Valeas wel wat groter dan Nox en kan jij uw hoofd dieper buigen dan ik?!
    Meestal heb ik soort cape aan zonder mouwen, maar ookal heb ik jas met mouwen aan dan doet Nox het uit door eerst aan de ene mouw te trekken en dan de andere (dit met commando tug dat we leerden op hachiko), uiteraard moet die zo hard trekken om het vanonder je poep (als de jas langer is en eronder zit) te krijgen, dat die meestal wel op de grond valt erna, dus best wel op mooie vloer doen, of je jas is vuil, erna laten aporteren en brengen en klaar!

  • Maarten schreef:

    Gelukkige verjaardag, Daphné!!

  • suffix schreef:

    HIEP HIEP HOERA !!!

    fijne verjaardag

  • […] op youtube. Toen zag ik plots waar ik – onbewust – het idee vandaan haalde om Valéas te leren mijn muts uit te trekken. Hierbij toon ik jullie het filmpje van Daniel en Yogi, zijn hulphond die school liep bij Dogs for […]

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Muts afdoen voor Hulphond Valéas.

Meta

