Vuile oortjes

november 7, 2007 § 7 reacties

Ik merkte het al op de derde stagedag, enkele uren nadat ik aan Valéas werd gekoppeld. Tijdens het stukje theorie en praktijk over de verzorging van de hond kwam ook het oor aan bod. Toen waren zijn oortjes al ietsje vuiler dan ik had verwacht. Ik had echter weinig ervaring met propere oren daar Eiko’s oren altijd vuil waren door de gist die erin bleef huizen door haar lokaal verzwakt immuunsysteem door een allergie aan ik-weet-niet-wat.
Geduldig kuiste ik wekelijks zijn oortjes uit en haalde het beetje bruin smeer er voorzichtig uit. De eerste weken vond het zalig dat ik met een zakdoekje in zijn oren zat te koteren! Na een maand begon hij echter ook jeuk te krijgen in zijn rechter oor… Het zat niet rood, het was niet echt vuil, maar het koteren werd niet meer zo geapprecieerd.
Tot nu toe zat in de staaltjes oorsmeer geen enkel beestje dat er niet thuishoorde. Het is echter wel vreemd dat het blijft jeuken en toch niet helemaal proper is.
Hachiko’s dierenartse raadde me het nieuwste reinigingsmiddel aan, genaamd ‘MalAcetic Otic‘. Het bevat niks tegen beestjes maar de zuurtegraad van het goedje doet de mogelijke beestjes wel verdwijnen!
Na een heuse zoektocht – het is nog erg nieuw – heb ik er toch een flesje van kunnen kopen. Vanavond start dus operatie ‘MalAcetic Otic’!

Update: Nog een voordeel van MalAcetic Otic is dat het eigenlijk wel lekker ruikt. De geur doet me af en toe denken aan vakantie… Dankuwel Valéas!

Ear massage...

Cleaning his ear

Getagd: , , , ,

§ 7 Reacties op Vuile oortjes

  • miskebols schreef:

    Hopelijk werkt het goedje! Olly heeft helemaal in ’t begin 1 oorontsteking gehad aan beide oren maar daarna gelukkig nooit meer oorproblemen gehad (je hoort wel eens iets anders bij labjes …).

  • A-C schreef:

    De MalAcetic Ocid is toegediend door yours truly. Echt aangenaam vond hij het niet. En dat is een eufemisme. Maar voor de show moet je natuurlijk doen alsof je vermoord wordt. Dat deel heeft hij al door. Maar we volharden. Ik ben kandidaat voor de volgende afspraak, hij iets minder. 😉

  • Hilde & Miche schreef:

    Hey Daphné,

    We zijn bij Pistache ondertussen ook al een 3-tal weken dit nieuwe product aan het uitproberen en… bij Pistache werkt het. Pistache sukkelt hiermee sinds kleine pup en we hebben al van alles geprobeerd. Hij zat nu ook reeds met een bijna-ontsteking en die is genezen en het vuil dat uit zijn oortje komt, mindert elke dag. Proberen dus, zou ik zo zeggen.

    Groetjes,
    Hilde

  • Maggy schreef:

    Nox zen oren waren ook vuil op stage, honden met flaporen hebben meer last van oormijt, daarvoor gebruikte ik Oridermile ofzo, …
    Maar nu ik gebruik ik Stronhold voor te ontvlooien wat tevens, goed is tegen wormen en oormijt, tis iets duurder dan ontvlooien alleen maar tis dan ook voor meer zaken goed… Sinds ik dat gebruik heeft Nox er gene last meer van ivm oren.
    Mss heeft hij die jeuk wel door het pleuteren in de modder daar kan ook vanalles inzitten, zo had Nox eens infectie op zen rug van vuil water.

  • Daphné schreef:

    A-C, danku opvoorhand al! Ik wil niet dagelijks een hoop ‘negatieve rappels’ geven om er een drupje van het spul in te krijgen…

    Hilde, super!!! Dan koop ik meteen nog een flesje voor Eiko ook! Wie weet is het beestje dan eindelijk er vanaf… Nu is het dweilen met de kraan open…
    Hoe vaak doe je het in z’n oortjes? Eerst uitkuisen of nadien of niet?

    Maggy, dat is het hem net: er zit echt niks in! Geen oormijt (nog nooit gehad), geen gist, niks!

  • Hilde & Miche schreef:

    Op advies van de dierenarts hebben wij het nu gedurende 3 weken 1 keer per dag gedaan om het daarna te blijven doen 2 keer per week, gewoon als onderhoud. Ik kuis eerst de oortjes uit en doe er dan een paar druppels in waarna het oortje lekker gemasseerd wordt. Het overtollige product dat er terug uitloopt, veeg ik weg met een papiertje.
    Het indruppelen vindt Pistache wel niet zo leuk, hij wil altijd meteen met zijn kopke schudden, maar van de massage geniet hij wel.

  • Annelies schreef:

    Hey,

    Bij ons Yana wordt het koteren al jaar en dag niet geapprecieerd. Yana heeft al sinds ze klein is heel vuile oortjes ma wij hebben altijd gedacht dat dat normaal was tot….
    Yana begon aan haar poot te bijten, tot voor kort deed ze dat omdat er iets was (een beet ofzo) ma deze vakantie begon ze dat te doen uit verveling… Ze bijt echt tot al dat haar er af is en dat rood en ontstoken staat. De dierenarts vond niet wat het was, medicatie sloeg niet aan, want naast die poot had ze nog wa andere klachten… Allé na de unief dus en grappig is: ze weten nog niet wat er mankeert ma de huidproblemen zouden gelinkt kunnen worden aan de oorproblemen. En zo weten wij sedert kort dat yana ook veel gisten in haar oren heeft. We hebben epi-otic en surolan vr de oren gekregen. Beiden stinken nogal en zijn aan de vettige kant dus dat van jouw zou ik wel eens willen proberen! Als het even kan dan zou ik ook wel willen gebruik maken van A-C, kwestie dat yana eens niet boos is op ons 😉 !

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Vuile oortjes voor Hulphond Valéas.

Meta

