Terisdaariemand!

oktober 7, 2007 § 5 reacties

Reeds op zijn eerste dag in Leuven deed Valéas voor mij de deur open. De automatische deur wel te verstaan: de deur beneden en de gangdeur waren zo zwaar dat noch ik noch een hond deze kon openen. Er werden automatische pompen op geplaatst waarvan de knoppen makkelijk bedienbaar en na een week ook op de juiste hoogte bevestigd waren.
Eiko kon deze vorig jaar met gemak openen en ook Valéas had het snel begrepen – hij leerde het commando om een schakelaar met zijn neus te bedienen tijdens de opleiding. Alhoewel ik deze knoppen meestal zelf kan bedienen, bewees het aanleren hiervan al meermaals zijn nut.

Valéas leerde ik ook van in het begin de deur te openen indien werd gebeld. De allereerste keer dat iemand aanbelde, zei ik instinctief ‘O, Valéas! Terisdaariemand!’ en reed mee met hem naar de voordeur. Daar liet ik hem met het ‘oude’ commando de schakelaar bedienen en beloonde hem uitbundig wanneer dit lukte en de deur openzwaaide! Mijn gejuich ‘flinke terisdaariemand!’ en het binnenkomen van het bezoek, maakten het commando ‘terisdaariemand’ meteen tot een groot succes. Ik besloot het op het gemak verder in te oefenen.
Na een week had hij het gesnopen en deed hij voor het eerst de deur zelfstandig doch op commando open zonder dat ik ernaast stond! Toen ben ik direct beginnen oefenen op het feit dat hij enkel de deur mag openen indien ik het commando geef. Hij mag het geluid van de bel wel signaleren maar hij mag niet om het even wie die belt, binnenlaten zonder dat ik het commando gaf. Momenteel is het commando praktisch helemaal ingeburgerd.

Deze middag ging ik Valéas uitlaten met de nodige attributen – zeer herkenbaar voor Valéas – van dien: de gsm, de leiband, het koekjestubetje en de badge om de gangdeur te openen. Vlak voor de gangdeur kwam ik echter Jo tegen en we bleven even babbelen. Valéas vond echter duidelijk dat het gesprek te lang duurde: hij opende de deur voor me door op de knop te drukken zoals hij altijd doet, dan wel op commando. Moest ik dat nu corrigeren of negeren en doen alsof ik het niet zag? Eigenlijk gaf ik wel alle tekens dat hij de schakelaar moest bedienen behalve het gesproken commando…

Getagd: , , , ,

§ 5 Reacties op Terisdaariemand!

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Terisdaariemand! voor Hulphond Valéas.

Meta

