Kapotte leiband

oktober 5, 2007 § 7 reacties

Alhoewel ik een nieuwe leiband kreeg toen ik met Valéas slaagde voor het examen, gebruikte ik al snel weer Eiko’s leiband. De sluiting is zachter waardoor ik Valéas ook met bevroren handen zelf aan en af kan lijnen en de leiband zelf is iets korter wat veiliger is daar hij zo dichter bij me loopt hier op het drukke fietspad. Papa kan gebruikt amper een leiband voor Eiko – hij kan haar ook eens goed vastpakken als ze met zijn voeten zou beginnen spelen, wat ik niet kon – en verkiest een langer exemplaar voor die keren dat hij haar toch vastmaakt.

De voorbije week had ik reeds gemerkt dat het handvat precies verkleinde… Toen we uitstapten in Gent om naar flikkendag te gaan, zag ik ineens wat mis was en vroeg aan Maarten om het terug op zijn plaats te schuiven. Tien minuten later liep Valéas ineens los – nog steeds mooi naast me – in een drukke straat: het handvat was helemaal losgekomen! Tot aan de stand van Hachiko, hield ik hem dan maar vast aan de koord die de leiband was geworden…
De korte leibanden waren niet meegegaan naar de stand op flikkendag daar deze enkel te koop zijn voor gebruik bij een assistentiehond opgeleid door Hachiko. Gelukkig kon Regi het handvat tijdelijk terugtoveren door middel van een stevige knoop tot mijn grote verbazing niet heeft gelost! Danku Regi voor uw toverknoopkunsten!
Na één dag met Valéas’ eigen leiband wist ik weer waarom ik de andere gebruikte. Gelukkig kon Jo, het superhandig kotgenootje, de leiband definitief vermaken! Dankuwel Jo om voor de zoveelste keer het probleem zo snel op te lossen!

The leash

Getagd: , , , ,

§ 7 Reacties op Kapotte leiband

  • miskebols schreef:

    Hoe flik je dat om die kapot te krijgen, haha. Hier gaat Olly’s leiband al 2 jaar mee en ik denk nog vele jaren. Ik vind het echt een megagoed exemplaar.

  • Daphné schreef:

    Kim, ik plaatste er een foto bij om het uit te leggen maar dat helpt jou niet veel hé…
    Waar het handvat wordt beïndigd en de lijn opnieuw vervoegd, is het zwakste punt van de leiband. Die twee punten zijn aaneen genaaid, gebrand en gesnoerd doormiddel van een touw. Blijkbaar is het mogelijk dat dit slijt… Met wat genaai, gesmelt en gesnoer is het opgelost hoor, maar temidden Gent stad kan je dat moeilijk even gaan doen hé 😉

  • Annelies schreef:

    Hey!

    Hier hetzelfde probleem. Toen wij ganda net hadden, wouden wij natuurlijk ook zo een leiband van Hachiko, gelijk de echte é… (In die tijd kregen wij als gastgezin nog zo een korte, nu mag dat ne meer….). Die leiband is overgegaan van hond op hond en is nu de leiband van ons yana. Tijdje geleden (jaar of drie) begon die ook te lossen aan het handvat, hij is al een paar keer hersteld ma als je er aan trekt dan verkleint hij nog… Nu ja, ondertussen is die leiband al zo een 8 jaar… Misschien moeten we toch eens denken aan een nieuwe…

  • Daphné schreef:

    Hoi Annelies!

    Hoe wij het oplosten: eerst branden we de stukken zo goed mogelijk aaneen langs alle kanten. Dan nemen we naald en draad (niet te dik) en dan steken we het er zeker 10 tot 20 keer door of zelfs meer. Dan nogmaals laten smelten met een aansteker zo, en dan afwerken met het touwtje er weer rond te doen en dat ook weer aaneen te smelten met een aansteker…

    Groetjes en succes!

  • Maggy schreef:

    Ik kan ook niet elke riem losmaken of vast maken idd met koude handen is het zeker moeilijk. Ik weet dat je niet graag hebt dat ik reageer, maar hierbij toch om u een raad te geven. Velen hangen aan het slotje zelf zo een clip welke ook bij klimmen wordt gebruikt (ken de juiste naam niet) ook Kristoff gebruikt dat (dacht ik). Deze zijn makkelijker te openen en kan je bevestigen op gelijk welke leiband (kort/lang). Ik gebruik het ook en je kan ze vinden in alle maten en kleuren.

  • Daphné schreef:

    Ik had jaren zo’n musketon aan Eiko’s riem maar raakte die elke keer kwijt (Eiko was te klein en had pijn als ze op m’n schoot kwam waardoor ik haar moeilijk nog zelf kon aanlijnen: anderen deden dat dan met de gewone sluiting en zo raakte ik die extra sluiting altijd kwijt). Ook bij die sluitingen moet je er een vinden die net zacht genoeg is. Ofwel zijn ze niet sterk genoeg – er braken er al enkele als Eiko eens hard trok – ofwel te zwaar voor rond hun nek vond ik.
    Zo’n sluiting zoals Kristoff heeft, kreeg ik ook. Het is inderdaad handig en zacht genoeg maar het maakt de leiband wel weer 5 cm langer wat niet echt veilig is hier op het fietspad.

    Momenteel lukt het weer prima met de oude leiband maar als het gaat vriezen, zal ik het extra stukje er moeten opzetten: ofwel een musketon (ik heb er nog wel eentje) ofwel die jachtsluiting zoals Kristoff.

  • Annelies schreef:

    Hey!

    Onzen leiband is zo al eens hersteld ma toch hij blijft verkleinen en dan kan je die weer vergroten zenne… Zoals al gezegd, gewoon eens nieuwe een kopen vr Yana zou een betere oplossing ma we houden zo vast aan die leiband! Hij heeft gewoon de ideale lengte. Ik heb da niet graag als ze zo een lange leiband aan heeft. Ze loopt dan langs alle kanten omdat ze denkt de ze “semi-los” is. Met alle gevolgen dat ge eens op haar poten trapt of over haar struikelt. Neen, neen, geef mij maar zo een kortje dat ze mooi naast u kan lopen…

    Dat van dienen musketon versta ik niet goed.
    GREETZ

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Kapotte leiband voor Hulphond Valéas.

Meta

